Höstterminen 13

På tal om lärarutbildning så har jag sökt kurser inför hösten. Just nu känner jag mig måttligt taggad men motivationen kommer säkert. Det beror säkert på huvudvärken och att jag just nös (nyste?) så hårt att jag fick lite mörkare röst. Det rev till liksom. Som om jag skulle behöva det.

Namnlös

Fråga inte varför det heter Samhällskunskap C och statskunskap B i samma kurs, det är ett lärarprogrampåfund som förvirrar hela världen.

Har varit väldigt velig om vad jag ska välja inför hösten eftersom jag har statskunskap och sociologi att välja mellan. För att läsa mer nationalekonomi behövs matte c från gymnasiet och det missunnade rektorn mig (dö) så det blir ingen mer ekonomi för mig. Kanske är lika bra eftersom det är skitsvårt och lärarna tycker att man ska läsa statistik innan. Och det hinner jag inte. Vill inte heller för den delen. Det finns inte heller någon nytta med det eftersom nationalekonomi tydligen inte finns med i kursplanen längre, bara privatekonomi. Varför ska vi läsa det då? För att vi behöver något vettigt att fylla hjärnorna med efter alla flumkurser. Och för att det är kul.
Jag har i alla fall läst igenom kursbeskrivningarna för statsen och sociologin (tönt) och känner att statsen troligtvis kommer ge mig mer i mitt framtida yrke än vad sociologin verkar göra. Att läsa om gubbar och göra kvalitativa undersökningar är inte det roligaste jag vet. Men hur ska jag veta? Jag har ju varken gått kursen eller jobbat, så jag bestämmer mig när det är dags att tacka ja.

Historia C-kursen hänger på som en säkerhet, om jag mot all som helst förmodan inte skulle komma in, och det har vi ju diskuterat tidigare idag 😉 Men planen är att läsa den näst sista terminen (nästa höst!!!)

Så, min höst kommer kort och gott troligtvis bestå av demokrati, VFU och uppsats. Vad fan ska jag skriva uppsats om då? Får börja fundera redan nu. Scouterna känns inte så aktuellt, hehe…

Det har handlat mycket om skola idag. Ska bespara er det lite framöver. Pråmis!

Kommentera

