Den påbörjade kabelstickade tröjan

Jag får inte videon att funka så jag skriver helt enkelt om tröjan.

För ungefär två år sedan hade jag stickat sockor och halsdukar tills jag tröttnade. Jag ville testa någonting nytt och lite mer utmanande. Jag ville sticka en tröja, men eftersom jag hade skitsvårt att för det första hitta en bra mönster jag kunde och ville följa och för det andra att tyda alla förkortningar i mönstret så tänkte jag att jag hittar på ett eget. Jag köpte garn för drygt 400 kronor (billigare kommer man nog inte med ullgarn) och började lägga upp maskor. Fick göra om flera gånger eftersom jag la upp för få hela tiden. Planen var att sticka ett fyrkantiga fram- och bakstycken och sedan sy på två ärmar.

Jag hade precis lärt mig att sticka flätor så det ville jag ha eftersom det är fint och inte speciellt svårt att göra, även om det ser komplicerat ut. I ungefär två månader stickade jag på det som skulle bli framstycket. Det tar sjukt lång tid och jag hade nog lite för stora stickor för jag var tvungen att sticka hårt för att få det jämnt, vilket är sjukt jobbigt eftersom jag inte stickar hårt i vanliga fall. DSC_0071

Nu är framstycket ungefär 45 cm långt och jag började närma mig halsringningen när jag gav upp. Jag hade tappat sugen lite så jag började sticka på ena ärmen. Ville ha den ganska tight men insåg att jag var tvungen att öka ganska mycket, vilket gör att den nu ser jättekonstig ut. Även ärmen fick en fläta.

DSC_0073

Jag vet att jag aldrig kommer att sticka klart tröjan så jag kommer att repa upp den och sticka mössor, sockor och vantar av garnet. Jag har fått beställning på en mössa till pappa och vantar till mamma än så länge. Och ett par vantar till storasyster i en annan färg. Har en några saker att göra men det tar inte så lång tid. För mig tar det ungefär sex timmar att sticka ett par vantar till exempel.

DSC_0070 DSC_0075

Det är lite ångestladdat att behöva repa upp så mycket, eftersom det är så fint, men det är meningslöst att betala så mycket pengar för garn som inte kan komma till användning på något sätt.

2 reaktioner på ”Den påbörjade kabelstickade tröjan

    • Tack!
      Men jag tror ändå inte att det kommer bli ett bra resultat om jag fortsätter… Så jag ger mig nog på en tröja lite senare, när jag lärt mig hur man läser mönster 🙂

      Gilla

Kommentera

