Matbudget under 1000 kronor per månad?

Japp, jag handlar mat för under 1000 kronor varje månad! Ja, jag äter ibland hos Emil men det är knappast så att det skulle påverka min budget speciellt mycket. Hittills i september har jag köpt mat för 603 kronor och med en vecka kvar av månaden och frysen full lär det inte bli mycket mer än så!

Här är några av mina handlingsstrategier och tips.

  1. Handla inte på ICA, Coop eller Hemköp. Ja, det kanske är mindre bekvämt men det är faktiskt billigare på Willys och Lidl. Jag handlar på Willys och inte på Lidl eftersom jag av någon anledning inte riktigt gillar affären (grönsakerna ser radioaktiva ut).
  2. Spontanhandla inte! Varje vecka tittar jag på vilka erbjudanden som finns på Willys och handlar helt enkelt mat efter dem. Det betyder inte att jag köper allt som finns i veckobladet, utan bara det jag anser vara billigt och såklart gott nog. Jag köper ju inte mat jag vet att jag inte gillar, då skulle det ju vara bortkastade pengar.
  3. Bunkra. Även om du vet att du till exempel har ett paket pasta hemma men de erbjuder 3 för 2, köp. Pasta kommer ju alltid till användning förr eller senare. Köp bara mat du vet kommer till användning (vilket leder oss till nästa punkt…). Det här betyder ju inte heller att man ska ha skafferierna fulla med mat som man kanske hinner äta upp till nästa sommar. Men har man en matplan så kommer det till användning.
  4. Köp inte mat du inte kommer äta upp! Jag har ibland gjort misstaget att köpa ett helt vitkålshuvud till exempel. Jag lagar mat med vitkål i två veckor och ändå ligger en fjärdedel kvar i kylen och blir dålig. Man kan ju dela med en kompis, hur töntigt det än låter. Eller så köper man helt enkelt lite mindre…
  5. Ät vegetariskt. Bönor är billigt, innehåller mycket protein och är gott! Gillar man inte bönor kan man leta upp ett recept med mycket kryddor, då smakar det inte bönor. Det finns ju såklart annan vegetarisk mat som inte har bönor i sig men jag gillar bönor så jag äter det.
    Man behöver inte och bör inte för miljöns och djurens skull äta kött varenda måltid. Man kan bli mätt med hjälp av andra livsmedel.
  6. KOLLA JÄMFÖRSPRISER! Alla verkar inte riktigt ha koll på det här med jämförspriser. På varje prisetikett i butikerna finns det en liten ruta där det står jämförspris. Där anges priset per kg eller liter! Mycket viktigt att jämföra när man väljer varor, för det kan skilja väldigt mycket (och jättelite) mellan olika varor. Det är alltså vettigast att ta den vara med ett lägre jämförspris, vilket oftast är de större förpackningarna. Men, det är ju också dumt att köpa på sig mat man inte äter upp som sagt, så fundera på det med.
  7. Kasta inte mat! Jag är uppväxt med att man inte kastar mat. Jag har aldrig varit med om att det kastats mat hemma hos mina föräldrar. Aldrig. Det går alltid att slänga ihop någonting av rester, även om det kanske är lite tråkigt med en torr korv och en svettig potatis. Det går alltid att göra pyttipanna. Det är dessutom asdåligt för miljön att kasta mat, så gör inte det! Tänk efter innan du köper istället. (Ja, jag har kastat mat när det glömts bort längst in i kylen bakom en burk, men det är sällan och jag får sjukt dåligt samvete…Det är sådär fräscht med ett grönt, ludet täcke över lite såsrester till exempel…).

Det här var några av de saker som jag tänker på när jag handlar och det är ju ingen rocket science och knappast några nyheter direkt. Allt handlar om planering och att ha god tid på sig när man handlar. Det är faktiskt inte svårt när man kommit in i det! Det blir ju en vanesak.

Sen är det ju vissa saker jag köper väldigt sällan. Ost, fisk och köttbitar till exempel. Jag bakar bröd i perioder och äter inte så mycket frukt, utan mer grönsaker. Där köper jag också beroende på vad de har för erbjudande. Jag köper inte bananer för 25 kr/kg, det är inte värt det. Då kan jag istället köpa annan frukt som är billig för säsongen. Prismedvetenhet gör mycket.

Jag tänkte att jag delar med mig av tips och recept lite då och då. Jag har ju en del på lager som kan vara kul att dela med sig av. Vad tror ni?

En reaktion på ”Matbudget under 1000 kronor per månad?

  1. Ping: Sluta slänga mat! | Petra Eriksson

Kommentera

