Rågsiktspannkakor

DSC_0158

Einstein tog en tur förbi min hjärna idag när jag skulle göra pannkakssmet så jag råkade ta rågsikt istället för vetemjöl i smeten. Kom på det in i halva smetblandandet så jag tänkte att jag kör på men tog i lite vetemjöl också. Tänkte att det inte kan gå åt helvete i alla fall. Och det gick tvärtom skitbra! De blev jättegoda! De höll bra att vända trots att jag gjorde dem tunna och kanterna blev väldigt frasiga, vilket även kan bero på min förträfflighet i pannkaksstekning. Jag blev dessutom mätt väldigt mycket snabbare än med vanliga pannkakor, vilket såklart är bra! Kan då också misstänka att man håller sig mättare längre.

Ca 10 pannkakor

2 dl rågsikt
1 dl vetemjöl
Ca 7 dl mjölk
2 ägg
En nypa salt

Häll mjölet i en bunke och vispa runt lite så att klumpar försvinner. Häll i hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Häll i resten av mjölken, äggen och saltet. Blanda.
Smeten ska bli ganska lös, då blir pannkakorna tunnare (givet att du inte häller för mycket smet i stekpannan) och frasigare.

Låt smeten stå lite och svälla. Jag har aldrig tålamod så idag blev det fem minuter.

Stek på rätt hög värme.

Ät! Förslagsvis med hemmagjord sylt, men det går ju bra att köpa också 😉

DSC_0162 DSC_0157

Kommentera

