VFU-placering verkar svårt…

På onsdag är det första dagen på VFU-kursen (praktik). Jag har inte fått någon plats än, föga förvånande eftersom det är Håbo kommun vi snackar om… Varenda gång jag ska ut är det strul. I fredags ringde VFU-samordnaren i kommunen och sa att jag skulle få svar innan lunch på fredagen för att hon skickat en förfrågan till rektorn på en av skolorna. Inte fick jag någon plats, och inte heller något mail om att det inte gått som hon tänkt sig, vilket jag hade förväntat mig. Så vi får se om jag får någon placering idag.

Det är så frustrerande att inte få veta var jag ska vara, vilken handledare jag ska få, vilken klass jag ska ha och vilket område jag ska undervisa i. Det här betyder att jag inte kommer kunna börja undervisa förrän måndag nästa vecka, eftersom det krävs lite planering innan man sätter igång med något. Vi har bara tre veckor ute i skolorna så jag kommer inte hinna sätta ihop något stort område heller. Det här känns helt enkelt som en värdelöst planerad kurs. På fredag har vi en didaktikdag här i Uppsala. Skönt det, eftersom jag ska åka till en väns landställe på kvällen.

Idag känner jag mig alltså rätt opepp. Har ingen lust att åka till skolan men jag har gett mig fan på att jag ska göra någonting vettigt varje dag så mot skolan bär det.

 

Kommentera

