En riktig skitidé

Regeringen med allas våras Björklund i spetsen tycker det känns som en bra grej att öppna för att göra Stockholms och Uppsala universitet till privata stiftelser. En riktig jävla skitidé tycker jag. Det gick ju så fantastiskt bra dåligt att kommunalisera och privatisera skolan så det känns ju som att nästa steg är att kasta universiteten i soptunnan… Jag kan tänka mig att de tänker att det här ska höja kvaliteten på universitetsstudierna men jag tror faktiskt att vissa program, kurser och utbildningar som inte är tillräckligt lönsamma kommer att bortprioriteras. Lärarutbildningen är en av de mer lågprioriterade just nu (som jag upplever det) så det lär ju knappast bli bättre, snarare sämre, i och med en privatisering.

När man nu (alltid) pratar om att kommunaliseringen av skolan var dålig och att det kanske vore en idé att förstatliga den igen så känns det konstigt att börja diskutera det här.

Kommentera

