Det här med att värdera handarbete

På Facebook finns det en grupp som heter Online Stickcafé där man kan diskutera saker om stickning. Jag fattar att det låter sjukt töntigt för er som inte stickar, men ibland läser man ett mönster och fattar inte hur man ska göra och då finns det andra som kan hjälpa en på traven. I den här gruppen diskuteras ibland hur mycket man ska ta betalt för en beställning av ett stickat plagg. Jag har sett ganska många som skriver att de brukar ta två eller tre gånger garnkostnaden för arbetet och andra tar ingenting extra för arbetsinsatsen utan tar bara betalt för garnet. Och sen finns det de som stickar gratis, jag vill inte vara en av dem, förutom när det gäller gåvor, såklart!

Det stora problemet tror jag är att människor i allmänhet inte riktigt förstår vilken tid och hur mycket jobb som ligger bakom ett handstickat plagg. Ett par vanliga, enkla vantar tar ungefär sex timmar att göra från uppläggning till fästning av trådar. Skulle jag ta en timlön så låg som 100 kronor skulle ett par vantar kosta ungefär 650 kronor, garnet inräknat, vilket är en orimlig summa att betala för många (alla). Då pratar jag alltså om vantar som dessa, utan några finesser, mönster eller ens fint garn:

DSC_0156

 

Minns ni tröjan jag började sticka på? Jag köpte det billigaste ullgarnet butiken hade och betalade 400 kronor för det. Framstycket tog ungefär en och en halv månad att sticka, eftersom jag som alla andra stickar på fritiden. Många kanske tänker att 400 kronor för en tröja är ju faktiskt inte så dyrt, men ingen tänker på arbetet som ligger bakom och vad det kostar i tid.

DSC_0071

Tillbaka till Facebookgruppen där folk berättat om sina erfarenheter från där de fått beställningar på stickade plagg. En berättade att hon fått en beställning på en tröja. Hon bad beställaren att följa med till garnbutiken och köpa garn. När garnkostnaden uppgick till 800 kronor och beställaren insåg att det skulle bli väldigt dyrt var det inte så intressant att få någonting hemskickat längre. Det var ju inte bara de 800 kronorna stickaren ville ha betalt för, utan det dubbla för jobbet också, vilket är väldigt lite egentligen.

Det är helt enkelt väldigt frustrerande att folk inte förstår vad garn kostar, hur mycket tid som läggs ner på att sticka ett plagg och att ens ”lediga tid” tas upp för att sticka någonting till någon annan. Självklart tycker alla som stickar att det är roligt och det är ju därför man gör det, men att sticka på beställning är sällan lika kul som att sticka något man själv vill göra, på sin egna tid. Jag vet inte om det jag vill säga går fram, men jag känner mig lite uppgiven över att handarbete inte tas på ”allvar” och att det enbart ses som en hobby och någonting man gör för att det är roligt. Det går inte att leva på att sälja hemstickade plagg just av den anledningen. Istället för att värdera ett handgjort plagg går man hellre till en klädbutik och köper en färdig produkt till varierande pris. En stickad tröja kan ju som alla vet kosta mellan 200 och 2000 kronor, beroende på vilka bokstäver som står på lappen i nacken.

 

2 reaktioner på ”Det här med att värdera handarbete

  1. Bra skrivet om detta! Jag håller på en hel del med olika slags handarbete/hantverk och vissa saker skulle ju aldrig nån betala för. Jag hade tänkt brodera kuddfodral och sälja, 50*50, korsstygn. Tänkte att, det går ju fort. Jag började på första i april och har himla mycket kvar av de 40’000 stygnen fortfarande! Så den ska jag få av mig själv.

    Gilla

Kommentera

