Bikarbonat + citron = sant

Nu på hösten och vintern brukar jag bli rätt torr och fnasig i ansiktet. För att bli av med fanset blandar jag:

  • Lite bikarbonat
  • Lite citronsaftDSC_0153

Och lägger på ansiktet med små cirkulerande rörelser. När man häller citronen i bikarbonatet blir det någon form av kemisk reaktion så det börjar bubbla och fräsa lite.

Jag låter blandningen torka på ansiktet och sedan tar jag varmt/ljummet vatten och masserar bort kornen från ansiktet. Huden blir som en bebisrumpa! Smörj in med ansiktskräm och du är fri från fnas!

DSC_0155

Min plan är att köra den här masken en gång i veckan och se hur huden blir av det. Har hört om flera olika hemmagjorda ansiktsmasker med bikarbonat och någon form av syra som kan göra hudtonen jämnare (jag är ganska röd) och ljusa upp acneärr, vilket jag har bara har lite av i pannan och runt munnen. Det kan ju inte föra med sig någonting dåligt i alla fall! Testar ni med mig?

Kommentera

