Gör en konservburk till ett fint pennställ

DSC_0068

För att pimpa en konservburk och göra en fint pennställ behöver du:

  • En konservburk utan etikett
  • Färg (jag använde akrylfärg men med sprayfärg kan det nog bli ännu jämnare)
  • Pensel
  • Tejp
  • Något att täcka färg och pensel med så de inte torkar mellan färglagren

DSC_0059

Ta en tång eller något och böj bort de vassa kanterna på burken. Tejpa sedan rakt runt burken eller i ett mönster. Se till att trycka till tejpen ordentligt i kanten så att det inte kryper in färg.

DSC_0060

Blanda till den färgnyans du vill ha! Jag tog grönt, lite blått, lite gult och vitt.

DSC_0063Måla så många lager som behövs för att det ska bli jämt! Packa in färg och pensel i folie eller i en plastpåse under tiden burken torkar mellan lagren, så att penseln och färgen inte förstörs. Jag målade tre lager.

Efter att du målat på det sista lagret färg: ta försiktigt bort tejpen. Jag satte en till tejprunda ovanför det jag just målat och gjorde en guldkant. Jag satte bara tejp mot den omålade sidan och höll penseln stadigt så att jag inte skulle kladda ner det gröna. Det gick hur bra som helst. Om man tejpar på det nymålade finns det en risk att färgen följer med tejpen när man tar bort den…

Ställ det du vill ha i burken – färdigt!

 

Kommentera

