Sommarlängtan

Hur fint det än är med snön ute så kan jag inte göra annat än att längta till våren och sommaren nu. Här är bilder från tre veckor på Åland i somras, som jag glömt att lägga upp.

file006810

När vi kom till stugan vad gräset högt och blommorna blommade.

file006819

Träsket var spegelblankt

file006828

Pappa slappade i hängmattan

file006832

Rosorna blommade också efter en vecka

file006842

Vi högg ved så då kom den här fram. Sjukt äcklig! Ungefär 5 cm långa känselspröt!

file006853

Jag åkte båt på träsket.

file006861

Pappa grillade och farmor chillade

file006868

Vi högg som sagt ved. Jag och pappa tog hälften var ungefär. Jag körde med yxa tills grannen kom och sa att vi kunde få låna deras vedklyv. Underlättade en del.

file006874

Det var så vackert att det gjorde ont i kroppen. Bilden togs i gryningen (alltså jävligt tidigt) en morgon när hägrarna skrek och väckte mig.

file006878

Näckrosorna blommade också.

file006898

Innan jag såg spindeln.

file006881

Här är spindeln. Typ 5 cm stor, tjock och skitäcklig! Rodde i panik tillbaka och sprang till pappa för att han också skulle få se monstret. Han högg ved och var måttligt intresserad, men när han väl såg den så sa han ”Ja, den var faktiskt väldigt stor”. Tack för bekräftelsen på att jag inte inbillade mig.

file006914

En grävare kom och fixade grannens vattenledning som de smidigt nog dragit av. Vattenkranen står på vår tomt men det vet jag inte om grannen fattade, för en kväll så såg vi en person stå och gräva ett stort hål med spade. Bredvid stod ett barn och tittade på. Vi fattade inte riktigt vad de gjorde och gick ner till havet som planerat. När vi kom tillbaka var människorna inte kvar, men de hade lämnat ett hål som var en meter djupt med en spade och ett spett lämnat däri. Jävligt korkade människor som bara lämnar ett hål på vår tomt. Grävmannen kurrade biffen efter två veckor i alla fall.

file006885

När all ved var huggen var det dags att stapla. Och sen fick grannen allt! Det hade säkert tagit 10 år för oss att elda upp all ved, så det var bara bra att den kom till användning på något sätt.

2 reaktioner på ”Sommarlängtan

  1. Här har det knappt varit någon vinter. Det var snö i en ca 2 dagar och idag har det blivit väldigt lite snö igen, var frostigt igår och i förgår. Det är typ allt. Undrar om man slipper? Det kommer säkert mer vinter dock!

    Gilla

    • På ett sätt gillar jag snön eftersom det känns roligare att titta ut och det ser ut som januari, och inte en trött novemberdag. Hellre snö än oavbrutet regn. Alla årstider har sin charm, men jag längtar alltid mest till sommaren!

      Gilla

Kommentera

