Organdonator!

Skärmavbild 2014-02-09 kl. 19.20.07

 

Idag tog jag tag i något jag länge tänkt göra – jag registrerade mig i donationsregistret! När jag inte längre kan använda min kropp har någon sjuk person möjlighet att leva vidare med hjälp av mina organ! Eller så kan jag kanske hjälpa till med en njure under tiden jag lever, om någon behöver den, för man kan faktiskt leva med bara en njure.

På gymnasiet tänkte jag bli blodgivare, men de hittade verkligen inte något kärl att ta blodproverna ifrån. De stack fem gången i varje arm och hämtade till och med in en extra sköterska bara för att testa en sista gång. Men blodkärlen ligger för djupt i armen, så det gick inte. De tipsade mig om att träna armarna, så vi får väl se om kärlen vill växa till sig lite nu när jag börjat träna.

Att bli blodgivare och organdonator tycker jag verkligen att alla friska ska göra. Det finns så många där ute som har ett akut behov av blod eller ett nytt organ bara för att överleva, så då tycker jag att alla som är friska borde försöka hjälpa dem på något sätt. För en dag kan ju jag, som just nu är frisk, också vara i behov av ett nytt organ. Sjukdomar kan drabba alla! Och vem som helst kan råka ut för en allvarlig olycka, eller behöva göra en operation och då är blodtransfusion verkligen livsnödvändigt.

Kommentera

