Vem fan bryr sig om vad folket tycker om skolan?

Idag har DN en artikel om en undersökning som gjorts på uppdrag av Lärarförbundet om vad svenska folket tycker att skolan behöver göra för att förbättras. Jag känner mest att vem fan bryr sig om vad folket tycker? Varför görs inga undersökningar som baseras på vad de som faktiskt jobbar i skolorna tycker?

Är det inte mest intressant att fråga de som faktiskt har en utbildning i hur man undervisar barn och ungdomar om vad som skulle kunna förbättra deras arbetssituation och elevernas resultat? Är det verkligen intressant att fråga människor som inte vistas dagligen i skolan om vad som borde förändras? Det finns säkert de i undersökningen som inte har barn som går i skolan ens. NEWSFLASH – bara för att man gick i skolan för 20 år sedan vet man inte hur en skola fungerar! Inte ens när man går i skolan NU eller för två år sedan vet man hur skolan fungerar, hur det är att bedriva undervisning, planera, bedöma, hålla någon form av ordning, vara psykolog, föräldrakontakt, kollega och samtidigt ha ett liv utanför jobbet. Det är så himla mycket jag inte förstod att lärare gjorde innan jag själv tog steget in i lärarrummet som student. Och det är så mycket jag inte vet som student, som jag antagligen kommer att få kastat i ansiktet när jag börjar jobba nästa höst(!).

Varför frågar man inte lärarna och rektorerna då? Är det för att man inte anser att de är tillräckligt kvalificerade för att uttala sig om sitt eget jobb? Är statusen verkligen så låg? Vill ge ett litet exempel på något man som lärarstudent ofta träffar på i Uppsala:

– Vad pluggar du till?
– Lärare, i samhällskunskap och historia.
– Oj, shit! Varför vill du bli lärare?

Att fråga om varför man vill bli lärare är kanske en schysst fråga tänker ni nu, men att hela tiden bli ifrågasatt varför man valt ett yrke är inte så jävla kul som det låter. Att hela tiden behöva motivera sina val i livet för andra är inte det roligaste jag vet. Och vem frågar egentligen en ekonom-, jurist- eller civilingenjörsstudent varför hen vill bli det? 

Något jag efterlyser i debatten om skolan och hur politiken om den ska drivas är helt enkelt att de som jobbar i skolan får sin röst hörd. För en lärare är kanske inte mindre klasser speciellt intressant, eftersom att man då får dra samma innehåll flera gånger, på kortare lektionstider – för de långa lektionerna kommer nog inte att få vara kvar när klasserna är mindre. Jag tror inte att mindre klasser skulle ge någon större positiv effekt på elevernas resultat. För en lärare kanske det är mer intressant att få mer tid över till planering och undervisning och mindre till föräldrakontakt och bedömning, så att leverans resultat kan höjas. Jag vet inte, men det är vad jag tror att jag skulle uppskattat som lärare. Och det där med ordning och reda-punkten, vem vet egentligen hur det ser ut i klassrummen som inte är där? Sen tror jag att det fria skolvalet har förstört en hel del för många. Segregationen har blivit så stark de senaste åren, vilket inte helt otippat påverkar elevernas resultat.

original

 

Bildkälla

 

Det finns så himla mycket att säga om vad som är bra och dåligt med skolan och jag har skrivit flera inlägg om bland annat lärarutbildningen som kanske inte varit – eller är – den bästa. Men frågar man inte de som faktiskt berörs av politiken som drivs så förstår jag inte hur man ska kunna nå förbättringar. Om inte de som kan höja elevernas resultat blir tillfrågade om hur verksamheten kan förbättras, kan man ju inte förvänta sig att det kommer hända någonting positivt för skolan.

En sista sak för det här inlägget – det pratas hela tiden om de svenska elevernas dåliga resultat i Pisa-undersökningen. Självklart tycker jag att barn och ungdomar ska veta hur man räknar matte och att de förstår vad en text de läser handlar om. Men jag tror att många barn och unga vet mycket om världen som vi vuxna inte hade en susning om i deras ålder. Jag har träffat så många intelligenta barn som kanske inte är några fenor på algebra, men som kan analysera samhällsproblem på ett ganska avancerat sätt. Så jag tror att vi ska tänka om lite vad gäller vilken kunskap som ska värderas högst, eller snarare att olika kunskaper ska värderas lika. Idag finns det så många olika hjälpmedel i vardagen för att få fram fakta, men analysen och reflektionen sitter i hjärnan och den kan ingen bara lära sig genom repetition av tal, ord eller årtal. Den kan inte heller kontrolleras med ett prov. Jag säger inte att man ska skita i att lära barnen att räkna matte eller vilket år andra världskriget bröt ut, men det finns mycket kunskap utöver det som också är väldigt viktigt för att få en bra start på livet.

Kommentera

