Växtstatus

Jag älskar ju växter och jag försöker sköta om de jag har så gott det går. Tyvärr har några av dem fått lite problem.

Hibiskusen har fått spinn. Jag har fått låna bekämpningsmedel av mamma och hoppas nu att den ska återhämta sig. Den har tappat några blad som varit angripna, men annars ser den faktiskt rätt så pigg ut. Kände mig tvungen att spraya ormbunken som stod bredvid också, för säkerhets skull.

En av mina älskade växter som jag misstänker har lämnat mig är apelsinen. Satte en kärna för två år sedan och upp kom två skott. Det ena skottet dog förra året och nu har den andra halvan av plantan tappat alla blad och torkat på toppen. Nu har jag klippt av det torra, vattnat och hoppas nu att den inte ska torka mer. Men om den dör blir det nog mitt sista försök med citrusfrukter tills det finns andra förutsättningar. De ska egentligen vila på vintern i 10 grader, på ett ljust ställe. Har tyvärr ingen möjlighet att ställa den på en sådan plats. Den orkar kanske helt enkelt inte växa året om.

DSC_0023

 

Den sista problemväxten är avocadon. Den är just nu på ”kur” hos mamma och pappa. Det verkar i och för sig inte må bättre där men tänkte att det kanske var lite bättre förutsättningar där eftersom deras planta mår hur bra som helst. Misstänker att min är ett måndagsexemplar. Får väl sätta en ny och hoppas att det går bättre med den!

Kommentera

