Recept på falafel med vitlökssås

DSC_0020

Gjorde falafel till lunch och tänkte dela med mig av mitt recept. Har gjort det en gång förut så jag kände mig redo att freebase:a och det blev asgott! Det är svårt att säga hur många portioner det räcker till. Det beror lite på hur man vill äta dem. Men jag åt i vanliga tacotortillas istället för pitabröd och jag blev mätt på två, som innehöll totalt sex falafels. Det blev kanske 10 över. Så ungefär 2-3 portioner kanske.

Falafel 

  • 1,5 dl torkade kikärtor som fått ligga i blöt i 12 timmar
  • 1 dl persilja (ungefär)
  • 1 tsk spiskummin
  • 0,5 tsk chilipulver (ta mer om du gillar starkt)
  • 2 vitlöksklyftor
  • Ca 1 tsk salt
  • Lite mjöl

Vitlökssås

  • 1 dl gräddfil
  • 1 msk majonnäs
  • 1 vitlöksklyfta
  • Lite salt

Gör såhär
Låt kikärtorna ligga i blöt i ca 12 timmar. Koka dem inte. Smaken blir helt annorlunda om man kokar dem, när de är blötlagda men okokta smakar de lite som färska ärtor man kan köpa på sommaren! Kokta på burk kommer inte ge samma resultat, även om det säkert också funkar.
Mixa kikärtorna (i vanlig mixer eller stavmixer). Har man ingen mixer går det nog lika bra att mosa dem med en gaffel.
Ha i pressad vitlök, kryddor och hackad persilja och blanda. Ha i lite mjöl så binder ”smeten” ihop bättre. Det ska inte vara en jämn smet utan den kommer vara smulig.
Krama små korvar eller bollar av smeten och stek i mycket olja. De ska egentligen friteras, men det osar utav bara helvete och jag har ingen köksfläkt så jag stekte och det blev hur bra som helst. När de är gyllenbruna, lägg dem på en bit hushållspapper så att den överflödiga oljan försvinner.

Till vitlökssåsen blandar du bara gräddfil med majonnäs, pressad vitlök och salt och låter den stå i kylen en stund så att den får lite smak.

Servera med pitabröd (jag hade tortilla istället), sallad och tomat.

DSC_0011

”Smeten” ska vara smulig

DSC_0017

Forma till små korvar, stek/fritera och ät!

Kommentera

