Frustrerad över min okunskap!

Hörrni tyvärr blir det kanske ingen av tröjorna ni röstade om i det här inlägget, eftersom jag insett nu att jag inte tror att garnet passar. Eller egentligen så vet jag inte…

När man ska sticka en tröja är det viktigt med stickfastheten, alltså hur många maskor som får plats på 10×10 cm, för att storleken ska stämma. Problemet är bara att jag inte hittat någon tröja jag blivit kär i som har samma stickfasthet. Jag gjorde en liten provlapp igår, men tror att jag måste göra en till i större stickor och se om det kanske passar fler mönster… Men kan ju inte gå upp alltför mycket i stickstorlek för då blir det för glest… Det här är fan en hel vetenskap och nu är det första gången jag behöver ha koll på det här med stickfastheten… Har inte riktigt brytt mig om det innan när jag gjort sockor, mössor och vantar…

Ett annat problem är storlekar. Jag har small överallt förutom vid boobsen där jag har large. Kan man anpassa mönster så att man har en storlek på en del av kroppen och en annan storlek på en annan?  Jag har ingen aning!

Ska börja med att ringa farmor och fråga om hon vet hur jag ska göra…

praline_c_500_medium2 tarian_c_500_medium2 IMG_6435_medium2

 

Av dessa så tror jag att den gråa kommer bli finast i det garnet jag har, men det som förvirrar mig här är att garnet som mönstret säger att det ska vara är tunnare än det jag har, men ändå stämmer stickfastheten. Är helt förvirrad som sagt…

Kommentera

