Vad är man beredd att betala för hemstickat?

För några veckor sedan berättade Andrea att några på hennes jobb ville beställa likadana sockor som hon fått av mig i julklapp. Fair-isle stickning med tunt garn som tar ganska lång tid att göra.

DSC_0057

Jag sa på en gång att det är ganska tidskrävande, att garnet kostar ungefär 80 kronor och att jag vill ha 250 kronor för de färdiga sockorna, alltså lite drygt tre gånger kostnaden för garnet. Det verkade som att det var helt okej för dem, men sen dess har jag inte hört något mer om det. För min del spelar det inte så stor roll, eftersom jag nu kan sticka på det jag vill göra (hehe). Det är av någon anledning aldrig lika kul att göra något beställt som någon man verkligen tycker om och har längtat efter att sätta igång med.

Hur mycket är folk beredda att betala för hemstickade plagg egentligen? Jag har skrivit om det här tidigare i ett inlägg, men det är något som alltid är aktuellt för en som stickar mycket. Jag tror att de flesta som gör beställningar är beredda att betala ”lite” för plagget man vill ha, men jag tror inte att folk förstår arbetet som ligger bakom – hur mycket de än säger att de gör det.

Folk väljer hellre att gå till en butik och köpa ett färdigt (maskin)stickat plagg för en tredjedel av priset som en handstickare skulle ta, där de dessutom kan få gå hem med plagget på en gång. Stickar man en tröja för hand tar det många timmar. Hur många är beredda att vänta i en månad på en tröja man vill ha nu?
Dessutom vet jag att folk inte har en aning om vad ett fint kvalitetsgarn kostar och hur mycket som faktiskt behövs till exempelvis en tröja… Och vem vill ha en tröja i ett tråkigt, billigt och svettigt akrylgarn som tagit (typ) 40 timmar att göra? Och vem vill sticka i ett sådant garn? Inte jag i alla fall…

Det jag blir lite ledsen över är att många tycker det är kul att jag stickar och att jag är duktig på det jag gör, men när det kommer till att man måste betala för en annan människas arbete så är man inte lika övertygad om att man vill ha det där plagget som man önskade sig längre. Självklart har jag ingenting emot att Andreas kollegor kanske valt att inte göra någon beställning av sockor, men jag vill bara belysa att det är ganska frustrerande att folk inte är beredda att lägga pengar på ett handgjort, välarbetat och hållbart plagg som en annan människa lagt ner många timmar på att färdigställa.

Hur mycket skulle du vara beredd att betala för en tröja någon stickat för hand?

Kommentera

