God mat vs. nyttig mat?

Gjorde en enkät om studentvanor idag och fick den här frågan, som gjorde mig lite fundersam:

Skärmavbild 2014-03-25 kl. 12.58.50

 

Jag kryssade i innan jag läst alla alternativ, men kände sen när jag läst igenom alla att: ”jag skulle ju lika gärna kryssa i allt”. Jag har turen att blivit uppfostrad med att äta en nyttig och varierad kost och har därför fortsatt på den banan när jag inte bor hemma hos mina föräldrar längre, utifrån mina ekonomiska förutsättningar. Sen är ju orden ”nyttig” och ”hälsosamt” numera ord som saknar en direkt definition tycker jag. Många definierar ”nyttigt” på ett sätt som jag anser är ohälsosamt i längden, och tvärtom…

Min tanke om mat är extremt okomplicerad: jag äter det jag är sugen på, vilket innebär en varierad kost med kolhydrater, proteiner och fett. Jag utesluter ingenting och överdriver inte med någonting. Jag äter godis/glass/bakat osv. någon gång i veckan men tänker inte sätta upp en ”gräns” för hur mycket eller lite jag får äta. Jag skulle aldrig orka gå runt och tänka på mat hela tiden, det skulle bara göra mig stressad – vilket jag anser vara högst ohälsosamt.

Bara för att man äter det man tycker är gott innebär inte det att man bara trycker i sig fett och socker varje dag. God mat är ju inte definitionen av ohälsosamt vilket jag tror de flesta håller med om. Jag förstår på ett sätt vad de vill åt i enkätfrågan men jag tycker att den är väldigt dåligt ställd. För vad är egentligen hälsosamt? Hälsosamt för mig är antagligen inte den definitionen du har av ordet.

Jag tror och hoppas att jag kommer fortsätta ha samma avslappnade syn på mat i framtiden som jag har idag. Bara tanken att känna mig begränsad med vad jag stoppar i mig känns oerhört stressande och jobbig.

Kommentera

