Stickad födelsedagspresent

I helgen sa Andrea att hon ville ha en likadan kofta som jag precis gjort. Det uppstod en liten diskussion om 1000 kronor är mycket för en tröja, vilket jag verkligen inte tycker. Jag sa att det var det som hon skulle få betala – bara för att illustrera arbetet som ligger bakom (vilket då skulle innebära en timlön på ca 16 kronor…). Det kanske lät lite hårt, men meningen var bara att hon skulle förstå hur många timmar jag lägger på att göra ett stickat plagg. Vilket jag diskuterat här flera gånger förut.

Dagen efter sa jag i alla fall att jag gärna stickar en tröja i födelsedagspresent till henne, men isåfall ska det vara en tröja som hon verkligen vill ha och som hon är beredd att ta hand om, för en handstickad tröja slänger man inte bara in i tvättmaskinen en gång i veckan. För att den ska hålla länge är det vädring och handtvätt som gäller. Vi satte och ner och tittade på mönster och till slut valde hon en tröja som jag varit sugen på att sticka jättelänge, vilket känns jättekul! Kanske ingen sommartröja direkt (hon fyller år i maj), men i grått och vitt så kanske den blir lite mer bärbar året runt. Kanske. Fint kommer det nog bli i alla fall. Och dessutom är det ju roligare att ge bort något man lagt ner mycket tid på, istället för att panikköpa något i en affär som kanske inte blir helt rätt.

P1000413_medium

Kommentera

