Pedagogdagen

Jag var på tre föreläsningar under Pedagogdagen. Jag tyckte att dagen gav mig rätt mycket, trots att jag varit på två av föreläsningarna tidigare. Den första handlade om relationen till eleverna och hur det påverkar skolprestationen. Martin Karlberg som höll i föreläsningen har jag haft två gånger förut och han körde en lite nedkortad version av den jag hört tidigare. Han är nog den enda föreläsaren jag haft på lärarprogrammet som gett riktigt bra konkreta exempel på hur man ska agera som lärare i vissa situationer. Det är något jag saknat i utbildningen.

Den andra föreläsningen spurtade jag till från seminariet i stan så jag kom dit med andan i halsen. Den handlade om hur det är att komma ut som nyexad och vad som kan vara bra att tänka på. Föreläsaren, Katja Hvenmark-Nilsson, har skrivit en bok om just det, vad man möts av när man kommer ut i arbetslivet för första gången. Hon gav också handfasta tips på vad man ska tänka på. Jobben kanske inte annonseras ut förrän ganska sent under sommaren och man kan bli kallad till intervju mitt i juli. Därför är det bra att inte resa utomlands i jobbsökartider. Det kändes skönt att få höra det, annars hade jag antagligen haft panik om jag inte hade jobb så fort jag tagit examen.

Den tredje föreläsningen handlade om anmälningsplikten till socialtjänsten om man misstänker att ett barn far illa. Den här föreläsningen hade jag för några terminer sedan men jag kommer ihåg att jag inte lyssnade så noga, så det kändes viktigt att gå och refresha minnet. Väldigt bra och engagerande föreläsare! Ett jobbigt ämne, men det är verkligheten man möter som lärare och man kan ju inte undvika att lära sig om de jobbigaste bitarna bara för att de kan vara svåra att hantera.

Känner att dagen gav mig väldigt mycket positivt, men även lite tyngre känslor. Att vara lärare är ett oerhört roligt och kreativt jobb (som jag förstått det, hehe 😉 ) men vi har också ansvar över andra människors liv, och framtid.

Förutom att jag fick in lite vett i skallen så var det skönt att få lite kontakt med lärarutbildningen igen. Efter några terminer teori så tappar man lätt kontakten med det arbete man kommer att ha senare. Ute på institutionerna så bryr de sig tyvärr inte så mycket om oss lärarstudenter. Bra dag i alla fall!

 

Kommentera

