Fjällvandring i Abisko

Igår var jag och Emil med hans vänner och planerade sommarens stora äventyr – en fjällvandring i Abisko nationalpark! Jag och Emil har pratat om att vi ska fjällvandra i typ två år men det har liksom inte blivit av. Vi har jobbat omatchande veckor och så. Men nu blir det äntligen av! En vecka i juli är vi borta och just nu är planen att gå från Abisko turiststation till Nikkaloukta, runt Kebnekaise. Det kommer nog bli fett! Att gå två mil om dagen i fem dagar borde inte vara något problem. Jag är sjukt taggad!

Jag och Emil har ju redan gått i fjällen en gång med scouterna och det var helt klart ett av de mest minnesvärda sommarlägren vi haft. Då var vi i Björkliden och gick kortare turer utifrån ett basläger (eftersom vi var typ 12 och inte orkade gå aslångt). Nu blir det all in och det kommer antagligen att bli en helt annorlunda upplevelse jämfört med vår första fjällvandring, men minst lika bra tror jag. Kommer bli häftigt att knalla runt Kebnekaise och kolla på glaciärerna. Emil vill kolla Björlingglaciären eftersom det är en förfader till honom som gett namn åt den, tydligen. Vi får se om det blir någon bergsklättring, vi kanske hinner med det om vi går mycket i början. Ser i alla fall fram emot det väldigt mycket!

Abisko_lapporten_H_Hjort liten

 

Bild lånad av Svenska Turistföreningen. Hur najs ser inte det här ut?!

En reaktion på ”Fjällvandring i Abisko

  1. Jag skulle ju fjällvandra med den där STF- grejen. Men jag får inte ihop det med jobbet.. Så det blir ingen vandring för min del 😦 superkul att ni ska dit! 🙂

    Gilla

Kommentera

