Freya shawl

freya 1

freya 2

freya 3

Nu är jag äntligen klar med mitt mest ambitiösa stickprojekt hittills, spetssjalen Freya. 

Jag började den 28:e mars och gjorde sista maskan i morse. Det känns som ett evighetsprojekt, vilket jag tror beror på att varven blev sjukt långa på slutet. Som mest hade jag drygt 800 maskor på stickorna… Det blev helt enkelt lite segt på slutet, och mönstret var lite trögt att få in i huvudet, men efter ungefär halva projektet hade jag fått kläm på det.

Har aldrig stickat spets förut men det lär bli fler sjalar nu, trots att jag inte direkt är en sjalperson. Men jag kanske blir? Om inte annat är det lite finare att ha en spetssjal kring axlarna en sval sommarkväll än en sunkig tjocktröja 🙂

Jag använde knappt 50 gram av garnet Teetee Elegance som består av 70 % kamull och 30 % silke. Den färdiga sjalen känns supermysig och jag tror det är silken som gör hela skillnaden.

Kommentera

