Feministisk EU-fori!

Skärmavbild 2014-05-08 kl. 09.03.59Idag ska jag aktivera mig lite politiskt. Jag ska gå på årets största feministiska homeparty i Universitetsaulan tillsammans med 1500(!) andra! Ska lyssna på Gudrun Schyman, Soraya Post, Sissela Nordling Blanco och Stina Svensson och bli inspirerad! Gudrun är en så cool person som jag verkligen beundrar. Hon står upp för sig själv och sin åsikt och backar inte!

Kommer ihåg i trean på gymnasiet när jag, Teija och Reyhan gjorde ett monsterprojekt i Samhällskunskap B om ungdomars politiska engagemang. Vi mailade några av de högst uppsatta politikerna i Sverige och ställde några frågor om hur deras engagemang väcktes. Gudrun var en av de få som svarade personligen och hon skrev så himla utförliga svar. Det är väldigt peppande när en vuxen, upptagen, politiker tar sig tid att svara på frågor några gymnasieelever ställer. Lika kul som det var när vi fick svar av Gudrun och Lars Ohly (som var de enda som svarade personligen), var det tråkigt när vi fick ett sjukt opersonligt och tråkigt svar från Reinfeldts pressekreterare. Jag förstår ju att han inte har tid att svara på mail, men det gör ju också att folk får en mindre personlig relation till honom.

Är i alla fall väldigt peppad på det här! Tror att jag kommer lära mig mycket och att jag kommer vara övertygad om var mina röster kommer hamna i år.

Kommentera

