Enkla frukostbullar

brö bröd

Här om dagen bakade jag bröd. Men eftersom jag var för lat för att gå och köpa jäst letade jag upp ett recept utan det. Hittade det här men jag ändrade lite i det och det blev jättegott! Åt fyra stycken direkt när de kom ut ur ugnen… Istället för 5 dl vetemjöl tog jag 2 dl vetemjöl, 2 dl rågsikt och 1 dl grahamsmjöl. Misstänker att man kan ha vilka mjölsorter som helst! Läste i kommentarerna under receptet att man kan blöta händerna och forma till bollar och det var verkligen sjukt smidigt! Antagligen mycket enklare än att kötta på med mjöl, det riskerar ju att bli lite torrt då. Smeten är rätt lös, det ska vara så när man har bakpulver eller bikarbonat som jäsmedel verkar det som på alla recept jag har hittat på liknande bröd, så bli inte rädd!

 

2 reaktioner på ”Enkla frukostbullar

  1. Hmm.. Tror inte att mina bak-skilzzz är lika bra som ditt. Bestämde mig också för att baka det brödet! Hade dock BARA rågmjöl hemma. Hade inte heller varken sirap, honung eller något annat sött och kletigt. Därför tog jag en halv banan och mosade i istället… Har nu haft brödet i ugnen i ungefär 25 minuter och det är fortfarande helt kladdigt. Påminnelse till mig själv; följ receptet nästa gång.

    Gilla

Kommentera

