Två uppsatsterminer väntar

De kommande sista två(!) terminerna på min utbildning består av C-uppsatser. En i historia, som jag mest troligt kommer att läsa först, och examensarbetet.

Jag sitter och funderar lite på vad jag ska skriva om. I historia C känner jag mig väldigt osäker. Funderar på att göra en läromedelsanalys ur ett genusperspektiv och jämföra om det blivit någon förändring över en viss tidsperiod. Då skulle man även kunna titta på andra ämnen än just historia kanske. Eller kanske hur synen på bistånd till utvecklingsländer har förändrats över tid i Sverige? Men det känns lite väl mycket upprepning av den här kursen… Men för att göra det lite enklare för mig kanske jag kan köra på det, hehe 😉

Till examensarbetet känns det mer öppet. Det finns så mycket som jag tycker är intressant med till exempel relationen mellan lärare och elever, hur teknik används (eller inte används) i undervisningen och hur det påverkar inlärningen. Hur lärare arbetar ämnesöverskridande och hur det påverkar inlärningen. Om ett genusmedvetet ledarskap vs. omedvetet ledarskap påverkar inlärningen hos eleverna, och här är också relationen till läraren intressant. Där skulle man också kunna diskutera hur en ”medveten” person verkligen agerar i klassrummet, för vi är ju så vana vid att följa de normer som finns i samhället. De flesta vuxna är ju uppfostrade enligt könsstereotypa mallar som är jättesvåra att bryta… Det finns helt enkelt massor med ämnen som jag skulle vilja skriva om inom utbildningsvetenskap.

Har en hel del att tänka på, men jag har i alla fall till september på mig att bestämma mig för ett uppsatsämne i historian. Det känns som att jag glömt så mycket av det, så jag kanske ska läsa lite i mina gamla kursböcker nu under sommaren. Problemet är att jag tycker typ medeltiden är intressant och i uppsatserna ska man använda förstahandskällor. Tänker mig att det inte finns asmycket från medeltiden som jag har lust att försöka tyda… Vi får se vart det bär!

Kommentera

