Work in progress: Marjamets shawl

I morse började jag på en ny sjal! Ett lite enklare mönster än den förra jag gjorde och jag tror att den kommer bli lite större också.

spet

 

Det är egentligen lite meningslöst att fota under processen, för spets ser ut som en påse skit innan man tvättat och spänt upp, haha! Men som ni ser är det ganska mycket slätstickning, men jag gillar att det händer någonting där i mitten. Och det är faktiskt rätt skönt att man inte behöver tänka hela tiden.

Mönstret är estniskt, men finns på engelska, annars hade det blivit rätt svårt för mig, haha! Ner mot kanten kommer jag få testa en för mig ny teknik – pluppar – som är en klassisk estnisk teknik har jag lärt mig. Man ökar massa gånger i en maska och sen minskar man ihop dem till en maska på varvet efter. Ska nog testa med lite skitgarn först…

För övrigt har jag kollat på film hela dagen. Någon version av Askungen, alla Arn-filmer och Sense and Sensibility. Nu ska jag fortsätta kolla på något mer man inte behöver använda hjärnan för att hänga med i!

Kommentera

