Marjamets shawl

sjal1Den här sjalen var ett ganska snabbstickat projekt. Kanske för att jag stickade oavbrutet i två dagar… Hela projektet tog fem dagar totalt.

Jag hade lite problem med att göra ”plupparna” (eller ”nupps” som det heter på engelska), som man gör genom att öka from 1 maska till 7, och på nästa varv stickas de ihop. Det var lite svårt att få stickan igenom alla ökade maskor eftersom den stickan jag har är rätt trubbig. Mot slutet gjorde jag väldigt lösa maskor i ökningarna och då blev det lite lättare.

Mönstret var inte alls svårt, även om jag räknat lite fel här och där, men eftersom det inte syns så kunde jag inte bry mig mindre, hehe…

Sjalen blev precis lagom stor att både ha om halsen och över axlarna. Den blev ganska skir, jag använde en 4 mm-sticka till lacegarnet Teetee Elegance som består av 70 % ull och 30 % silke. Så himla fin färg. Som ni kanske märker är jag väldigt nöjd med resultatet!

Sjal3 Sjal2 sjal4 sjal5  Här finns mönstret för den som är intresserad! 

Kommentera

