Betydelsen av blockning

innan blockning

 

efter blockning

Här är två bilder på spets. Den första visar hur stickad spets ser ut precis när det är färdigstickat och den andra bilden visar hela projektet är färdigställt och blockat.

Vad är blockning?
Den svenska översättningen tror jag är ”våtsträckning” men jag har lärt mig ordet blockning så det får bli det.
När ett stickat plagg är färdigt brukar jag tvätta det lite lätt genom att lägga det i blöt med lite tvättmedel i ungefär 30 minuter. Sedan sköljer jag ur plagget ordentligt och kramar ut det mesta av vattnet. Sedan lägger jag ut det på en handduk, rullar ihop och ställer mig på den, då kramas nästan allt vatten ut. Sedan kommer vi till själva blockningen som helt enkelt går ut på att man spänner ut plagget till sin tänkta form och storlek med hjälp av nålar. Sedan får det torka och då håller sig formen tills det blir blött igen. Alltså måste man spänna ut en spetssjal varje gång man tvättar den, precis på samma sätt som man lägger en tröja för att plantorka efter tvätt. Det är också en form av blockning.

Jag tycker faktiskt det är ganska roligt att spänna upp spets när det är färdigt, eftersom man får se det ”riktiga” resultatet för första gången 🙂

Kommentera

