Taggad på vandring

Andra veckan i juli ska jag ju fjällvandra tillsammans med Emil och 6 av hans vänner från skolan. Tåget går på kvällen på fredagen den fjärde och vi kommer fram till Abisko turiststation på eftermiddagen dagen efter har jag för mig. Sen är planen att gå ungefär två mil om dagen i fem dagar längs Kungsleden tills vi kommer fram till Nikkaluokta. I början tänkte jag att det kanske skulle kännas lite trist att gå på Kungsledens mest vandrade sträcka, men det är nog ganska bra, eftersom det var väldigt länge sedan jag och Emil vandrade i fjällen och jag tror ingen av de andra har gjort det. En bra nybörjartur helt enkelt!

Just nu håller jag på och inventerar vad jag har hemma. Har på något sätt slarvat bort mina regnbyxor och regnjackan jag har börjar bli lite trött, så nytt regnställ är högst upp på inköpslistan. Sen behöver jag ett regnskydd till ryggsäcken också. Ska försöka låna en sovsäck av någon i Abrash, för den jag har använt i alla år i scouterna är väldigt stor och tung. Jag planerar att packa så lätt jag bara kan. Pappa sa igår att man inte kommer under 20 kg hur man än gör, vilket är 36 % av min kroppsvikt… Jag vet dock inte om jag kommer komma upp i 20 kg när jag har en 60-liters ryggsäck men om det är så kommer jag typ dö. Men vi får väl se till att fördela vikten mellan varandra så att det blir okej för alla.

laddjujavri

 

Här kommer vi gå förbi! Tolpagorni heter den lilla toppen i mitten med en snökrater 🙂

Kommentera

