Storfiskarna

Vid stugan på Åland finns en sjö som vi kallar Träsket. Beror med största sannolikhet på det metertjocka lagret med lera som täcker botten. I Träsket bor det fiskar. Asmånga. I fredags och lördags tog jag och Emil båten ut på sjön för att försöka få upp några av firrarna i sjön. På fredagen fick jag napp en gång, men jag fick lite panik och den hann slita sig innan vi fick upp den i båten. Emil fick napp två gånger, men även de lyckades smita iväg.

I lördags började Emil med att få en liten gädda på ungefär 20 cm, den var nästan söt! Vi släppte i den igen för att kunna ta upp den igen om några år. Efter en stund till nappade en abborre hos Emil, som sparades för att det är ju kul att få någonting. Sen blev det rätt segt ett tag. Jag hade inte fått något napp alls så jag började bli lite tjurig. Men, efter att ha bytt spö med Emil så kom det något!

Petra – Nu är det något!
Emil – Ryck till lite så att den fastnar på kroken!

Jag rycker till, spöt böjer sig och något ”ryck” infinner sig inte riktigt.

Petra – Jag tror det är en stor…

Jag drar in firren, Emil tar håven, lyfter upp den:

Emil – Den är jättestor!

Och det är verkligen en skitstor gädda som ligger i håven. Vi skrattar (jag i panik). Nu kommer vi till nästa grej i fiskandets konst jag inte riktigt gillar – dödandet. Emil bankar en åra i huvudet på den några gånger och trycker sedan, efter liten kraftansträngning, kniven i hjärnan. Vi ror tillbaka till stugan och pappa hämtar vågen – 4 kilo! Ni kan kalla mig storfiskarn’. 

Gäddaaborre gladgädda

Sjukt stolt! 

Pappa fick den stora äran att rensa gäddan, jag tog abborren. Sen testade vi att röka den lilla! Tyvärr hade vi ingen bra sprit att ha i brännaren, så den blev inte helt genomstekt, men vi körde klart den i stekpannan och god var den! Gäddan bor i frysen än så länge men ska vid något bra tillfälle läggas på grillen!

röka rökafirre

Kommentera

