Det finns tid

Jag har funderat en hel del på tid. Jag har levt i 23 år och en månad och har inte den minsta uns till åldersnoja som flera vänner till mig verkar ha. När jag fyllde år fick jag ett sms med både ett ”grattis” och ett ”gamla tanten”. Fattar att det var ett skämt, men fattar ändå inte grejen. Vi är båda födda det gyllene året 1991, pluggar och har antagligen inte ens levt en fjärdedel av våra liv. Jag förstår inte varför man ska fundera på och ha ångest över att vi snart är 25, som om det vore något negativt. Att tid passerar är ju inte någonting vi kan komma ifrån, men det är ju inte direkt så att vi bara sitter och glor ut i tomma intet och känner att tiden går.

Varje dag gör jag saker. Vissa dagar är mer aktiva än andra men jag kan faktiskt med gott samvete säga att jag lär mig något nytt varje dag, gör något jag har lust med och tycker om. Jag har människor jag älskar omkring mig och jag känner att jag har ett värde som person (för det mesta).  Varje dag som passerar gör mig till den jag är, jag utvecklas. Ibland känns det som att tiden flyger förbi, men tänker jag tillbaka så kommer jag på hur mycket jag gjort.

Att tänka på att vi snart är si och så gamla gör mig egentligen ingenting, för jag ser ingenting negativt i det. När jag är 30 kommer jag förhoppningsvis ha ett stabilt och lyckligt liv. Jag har förhoppningsvis ett jobb jag trivs med och en familj att komma hem till. Förhoppningsvis är jag lycklig vid 50 och 80 också. Det är ju inte åldern som definierar oss som människor, utan vad vi gör med vår tid. En dag när jag är äldre kanske jag tänker tillbaka på livet och känner att jag borde gjort på ett annat sätt. Men hur skulle jag gjort istället? För jag gör ju val idag baserat på den jag är nu, inte vad som kanske vore bäst för mig om 10 år.

Jag är ung och kommer vara det ett bra tag till. Jag kan inte ens föreställa mig allt jag kommer hinna göra och uppleva fram tills jag blir gammal. Jag kan inte ens föreställa mig allt jag kommer göra innan jag fyller 25. Och jag tänker verkligen inte ha ångest över att ha levt den tid jag levt, eller den tid jag har kvar. 

En reaktion på ”Det finns tid

  1. Att bli äldre är bra på många sätt. Speciellt det att man inte har tid att vara feg längre. Det är bara att köra på med det man vill om man ska hinna med det… Lev livet fullt ut varje dag! Då har man inget att ångra sen.

    Gilla

Kommentera

