Tisdagen

Igår var jag en duktig student! På förmiddagen hade vi diskussioner om två uppsatser vi läst, lite övning inför ventileringarna som kommer sen. Uppsatserna visade ett exempel på hur vi inte ska skriva uppsats och ett lite (mycket) bättre förslag på hur man kan göra. Efter seminariet åkte jag till Carolina (biblioteket) och kollade lite på källorna som jag ska använda till min uppsats.

Jag ska ju skriva någonting om stickningens betydelse för kvinnor under folkhemsbygget, mer exakt har jag inte riktigt bestämt än. Källorna jag ska använda är gamla handarbetstidningar och veckotidningar, där bland annat Husmodern ingår. När jag hämtade ut tidningarna igår fick jag en chock. Hade förstått att de är samlade i inbundna pärmar, men att de skulle vara 10 cm tjocka var jag inte förberedd på. Började i alla fall titta i första boken för 1935 (det finns två för varje år…) och ville skratta lite när jag satt där och läste, men att sitta med en astjock bok i en tyst läsesal och skratta känns inte helt normalt. Så jag behärskade mig. Här är en insändare som jag tyckte var fantastiskt underhållande:

IMG_2484

Och här är min egna bokvagn! Det bästa är att jag antagligen kommer fylla den ännu mer!

IMG_2488

Efter biblioteket åkte jag bort till Polacksbacken för att lyssna på Emils exjobbspresentation tillsammans med hans farmor och mormor. Det var kul att höra presentationen och jag fattade faktiskt det mesta. Hade läst rapporten innan också, vilket kanske hjälpte lite. Efter det åt vi middag på Kadbano, en persisk restaurang. Så sjukt god mat!

Sammanfattningsvis var det en bra dag, trots att det var mycket plugg. Men det kan ju faktiskt vara lite roligt, eller intressant, ibland!

Kommentera

