Garninventering

DSC_0005

 

Det är är mitt garn. Jag vet inte om det är mycket eller lite egentligen, men det mesta är faktiskt restgarner, det som blivit över från tidigare projekt.

Men det finns några nystan som jag bara blir arg av att tänka på. Det mörkgröna högst upp i högra hörnet hade jag från början tänkt till en tröja. Men det var inte exakt den nyansen jag tänkt (köpte på nätet) och det är sjukt onajs att sticka i. Det är 80 % ull och 20 % polyamid så det skulle passa bra till sockor egentligen. En jävla massa sockor. Vill man ha ett par får man gärna höra av sig.

Jag känner lite samma sak inför det melerade raggsocksgarnet högst upp i vänstra hörnet. Jag köpte tre nystan på Syfestivalen i vintras för att det var billigt (typiskt dåligt). Har gjort ett par sockor men har ingen lust att göra flera till mig själv i alla fall. Så det ligger där och dammar och kommer antagligen fortsätta med det ett bra tag till.

I mitten ligger en mörkröd härva lacegarn. Jag hade två stycken från början, den ena blev en sjal. Men den ska nog få gå ett nytt öde till mötes. Mer om det senare…

Nu har jag bestämt att jag ska använda upp så mycket som möjligt av det garn jag redan har innan jag köper någonting nytt. Kommer kanske behöva komplettera med något nystan här och där för att kunna göra ett helt plagg, men det känns bättre att göra sig av med det jag har liggande nu istället för att köpa nytt bara för att jag vill. Jag tror att alla skulle behöva ta sig en funderare över hur mycket onödiga saker man köper som aldrig kommer till användning. Den största delen av min konsumtion (förutom mat) består av garn(!), och det känns som sagt vettigt att använda det jag har istället för att bunkra upp med nystan jag inte har någon plan för!

Kommentera

