Det här med miljön

Vi alla vet ju att jorden inte mår asbra, och att det är vi människor som är orsaken till det.

Många tycker inte att det spelar någon roll vad vi individer gör för miljön, till exempel genom att köra mindre bil eller köpa ekologiska varor, eftersom kolkraftverken i Kina till exempel sprutar ut asmycket skit i luften. Jag tror att det faktiskt har en ganska stor betydelse vad vi storkonsumerande människor höginkomstländer gör. När vi väljer produkter i butiken så väljer vi samtidigt hur villkoren för de som arbetar med framställningen av produkten ser ut, hur mycket kemikalier som släpps ut vid produktionen, hur mycket vatten som går åt, transportsträckor, och så vidare.

Det är inte alltid lätt att välja ”rätt” produkt, eftersom priset ofta styr vad vi köper, men ju mer vi konsumenter köper schyssta produkter, desto billigare kommer de att bli. Exempelvis har priset på ekologiska bananer på Willys sjunkit från (typ) 26,90 kr/kg för något år sen, till 19,90 nu. De konventionella kostar 16,90 kr/kg, men det är ofta jag ser att de ligger kvar länge och blir bruna i butiken. Det här kan ju inte bero på något annat än att efterfrågan på ekologiska bananer ökat, och det är inte bara bananerna som det blivit skillnad på. Det finns massor med olika ekologiska varor att välja på i grönsaks- och mejeridisken, och det är oftast de jag går till. Ekologiskt kött är fortfarande sjukt dyrt, vilket gör att jag inte riktigt har råd med det. Alternativet är då till exempel att äta lite mer vegetarisk mat istället.

I den senaste rapporten från WWF om hur jorden mår, så visar det sig att Sverige klättrat från trettonde till tionde plats på listan över alla länders genomsnittliga ekologiska fotavtryck. Om alla på jorden levde och konsumerade som vi gör i Sverige skulle det behövas 3,7 jordklot för att tillgodose det behovet. Att vi bara har en planet att leva på ställer ju till med lite problem då.

Självklart kan inte en person påverka miljön speciellt mycket åt det ena eller andra hållet, men utan tvekan så kan många människor göra det. Jag har i alla fall bestämt mig för att försöka tänka lite mer på vad jag konsumerar och framförallt hur mycket. Jag vet många som tänker mycket på miljön, och jag är inte så himla insatt egentligen, men det känns som en bra sak att försöka göra så gott man kan för att det inte ska bli ännu sämre än det redan är.

Kommentera

