Alla mot en

Hej hej, hallå bloggen!

Har precis kommit hem från skolan. Idag skulle vi opponera på en nyskriven uppsats. Jag tror inte att någon kände den här personen, och vi opponerade på hans uppsats i två timmar. TVÅ TIMMAR! Stackarn! Inte för att någon sa något jättetaskigt, men det kan ju vara lite jobbigt att sitta och försvara en uppsats man skrivit inför 20 personer man inte känner.

Jag tycker det är lättare att själv vara ”offer” för en opponering, eftersom jag själv skrivit texten och har rätt bra koll på vilka fel som finns. Det jobbiga är när någon frågar eller ger kritik på någonting man inte ens reflekterat över. Ooops. Jag har svårt att läsa andras uppsatser och ifrågasätta innehållet, speciellt när det är välskrivet. Formalia- och språkfel är lättare att hitta, men det är ju egentligen inget som man lägger så stor vikt på. Även om det påverkar helhetsintrycket ganska mycket.

Efter monsteropponeringen gick jag till biblioteket och lånade lite böcker som min nya handledare tipsat om. Handledaren jag hade från början har blivit sjukskriven, men det verkar nog ha löst sig rätt bra. På onsdag ska jag träffa den nya och prata lite om uppsatsen och om de problem jag har. Det är mest teorin som känns svår, men jag tror att det ska lösa sig.

Något som däremot känns astråkigt är litteratur-PMet som ska in i november. Det känns så långt borta, men det är mycket att läsa. Fem avhandlingar, två didaktiska och tre historiska. Det känns verkligen helt värdelöst. Framförallt känns det irrelevant just nu, eftersom de flesta antagligen siktat in sig på att börja med uppsatsen. Apa.

Kommentera

