Två tröjor blir en

ekorreolwen1

 

Nu har jag bestämt mig för att de här två tröjorna ska repas upp. Igår tog jag tag i den ljusgråa och repade i över en timme. Sen satte jag den färdiga jättehärvan på huvudet och då såg det ut såhär:

krullull

 

Efter att ha testat min nya look skulle det tvättas. Det började med att allt vatten jag hade spolat upp i handfatet sögs in i ullen. Eftersom det kan absorbera 35 % av sin egen vikt i fukt och fortfarande kännas torrt så håller det värmen på ett helt otroligt sätt. Mer om det någon annan gång. Det blev i alla fall ett mindre träningspass att tvätta den största härvan. Nu hänger den på tork över elementet och väntar på att bli ett jättenystan. Jag har lärt mig hur man skarvar ihop garn så att man får en enda lång tråd. Då slipper man fästa en massa trådar i plagget, sjukt bra!

Nu ska jag ta steget och repa upp ekorrtröjan också. Det känns lite tråkigt, för den är så söt. Men ingen kommer använda den på jättelänge så det känns roligare att göra något av garnet. Det är något speciellt med den där blåa nyansen. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det är en kall nyans, lite åt petrolblått, fast inte. Det är svårt att förklara och svårt att fånga med kameran.

De här två tröjorna ska alltså bli till en helt ny. Hur det blir får ni se när jag kommit en bit. Tänkte göra om ett mönster och sticka uppifrån och ner, istället för nerifrån och upp. Det borde gå bra.

Kommentera

