Inga mer hormoner

IMG_2679Idag bestämde jag mig för att sluta med p-piller. Inte för att det är dags att skaffa barn, utan för att det är dags för mig att skaffa ett liv.

I våras fick jag en ny sorts p-piller, som liknar kroppens egna hormoner mer och ska därför vara lite ”bättre” för vissa än andra p-piller. Jag var pepp, testade och det funkade bra i några månader. Men den senaste tiden har det börjat gå utför. Har märkt att jag börjat få finnar som i tonåren igen. I ansiktet, på ryggen och på bröstet. Har varit otroligt nedstämd och är en millimeter från att börja gråta hela tiden. Tappar hår som ett djur fäller päls. Har torra slemhinnor både i ögon och näsa och ibland känner jag hur mitt hjärta hoppar över ett slag. Typiskt asdåliga saker.

Idag när det var dags att börja på en ny karta så läste jag bipackssedeln till pillren och insåg att jag har väldigt många av de biverkningar som listas där. Jag googlade lite och hittade en tråd på Familjeliv där någon som också ätit Zoely hade beskrivit mitt situation med sina egna ord. Lite obehagligt, men ganska skönt att inte vara ensam.

Det är mest nedstämdheten, minskad sexlust och det hoppande hjärtat som stör mig i allt det här. Lite finnar kan jag ta, och att tappa hår hela tiden är lite irriterande men jag kan leva med det. Har i alla fall bestämt mig för att testa att leva livet utan p-piller. Kommer inte kunna skjuta på mensen, vilket kan vara skönt ibland, men menskoppen har gjort mitt liv så mycket enklare, så det gör inte så mycket.

Det känns så himla dumt att gå igenom min ungdom och vara konstant deprimerad. Det är nu jag ska ha energi och glädje att göra allt jag vill göra! Men istället mår jag dåligt och orkar inte med någonting. Jag har ätit p-piller i fem år och har bytt sort tre gånger. Har inte trivts till hundra procent med någon av dem, men det är bekvämt. Nu ser jag fram emot att bli en vanlig människa igen! Få tillbaka den där glädjen som många pratar om och energin som jag så desperat behöver!

2 reaktioner på ”Inga mer hormoner

  1. Men usch så hemskt att man får så sjuka biverkningar av typ alla preventivmedel. Hade p-stav en gång i tonåren och förutom att jag gick upp typ 10 kg så blev jag även skengravid och fick alla gravidsymptom en gång i månaden och kräktes och hade mig. Så sjukt att man ”tvingas” mata kroppen med hormoner som uppenbarligen inte gör en gott. Hoppas det blir bättre för dig utan!

    Gilla

    • Men gud vad sjukt! P-stav har aldrig varit ett alternativ för mig för det känns så konstigt att ha något i kroppen som ständigt pumpar ut saker i en. Så länge jag kom ihåg att ja piller så föredrog jag det. Men kan tänka mig att det funkar för vissa, jag vet inte.

      Gilla

Kommentera

