Att ta betalt

DSC_0107Just nu tar uppsatsen upp den mesta av min tid, men jag funderar ändå en hel del på lanseringen av min Etsy-shop, som jag hoppas ska kunna göras så snart det bara går.

Något som är centralt för att kunna sälja saker är ju att ta betalt. Sätta ett pris på sin produkt. En produkt som jag gjort själv från design, till val av garn och färg, till själva stickningen. Det går inte att räkna exakt hur lång tid det tar att göra ett par vantar, och det är svårt att veta hur lång tid det tar att ta fram designen på dem. Hur jag än gör så kommer jag aldrig att få betalt för den tid jag lägger ner för att få fram produkterna, eftersom ingen är beredd att betala så mycket pengar helt enkelt.

Jag har kommit fram till ett pris som jag tycker är rimligt för ett par av mina vantar, och det kommer landa på omkring 400 kronor. Priset kommer variera något beroende på konstruktionen. Frakten inom Sverige och Europa kommer ingå i priset.

Det kanske är någon som tänker att det är helt orimligt att betala så mycket för ett par vantar, och jag har förståelse för att alla inte har råd med det. Jag vill dock påminna om att det är ett par handstickade vantar i bra kvalitet man köper. De håller länge och är varma på ett helt annat sätt än några andra maskinstickade vantar som man kan köpa i butikskedjorna. Vantarna har en unik design som jag själv tagit fram och ullen har många fantastiska egenskaper.

Jag hoppas att ett lite högre inköpspris än vad man kan se hos de stora kedjorna inte ska avskräcka folk från att köpa en produkt man kan ha länge och som bara blir finare, varmare och mjukare ju mer man använder dem. Och genom att göra inköp som håller länge så gör man även miljön en tjänst.

Snart kommer shopen upp och jag är verkligen peppad på det! Tyvärr kommer jag nog inte hinna göra så många par som jag hoppats på innan jul, så det blir först till kvarn!

DSC_0119

Kommentera

