Hemnetar igen

Under julen blev det rätt tomt på Hemnet, men nu verkar det som att det kommer upp lite nya lägenheter igen. Snart är det dags för oss att börja leta efter någonting på riktigt. Längtar efter att gå på visningar och skaffa mig en uppfattning om hur olika lägenheter ser ut i verkligheten. Bilderna stämmer ju inte riktigt överens med hur det ser ut egentligen, eftersom man använder brutala vidvinkelobjektiv när man fotar. Jag vet inte om ni har lagt märke till det, men ibland kan saker med raka vinklar (bord t. ex.) bli helt skeva på mäklarbilder om de är placerade lite på sidan av bilden.

Jag vill ha:

  • Ett riktigt kök. Bra bänkytor och en frys.
  • Ett sovrum där man kan gå runt sängen på båda sidorna.
  • Balkong. Om drömlägenheten inte har en så kan jag klara mig utan, men det skulle vara så otroligt skönt att kunna gå ut och ta lite luft utan att behöva göra ett projekt av det.
  • Fräscht badrum. Behöver inte vara top notch (väldigt bra uttryck för övrigt) men har ingen lust att sätta igång med en badrumsrenovering det första som händer.

Vi tänker oss en tvåa, antingen i stan (önsketänk) eller i södra närförorterna. Hägersten, Hammarby, Årsta, Enskede. Emil vill bo vid tunnelbanan och det är jag med på, fast jag kan tänka mig att ta buss eller tvärbana några stationer också. Storleken har egentligen inte så stor betydelse, det beror på hur lägenheten är planerad. Däremot så har jag märkt att lägenheter under 50 kvm sällan har ett sovrum där man faktiskt kan gå runt sängen, om man har dubbelsäng.

Huvudsaken är ju att vi hittar en lägenhet som vi tycker om och som vi vill bo i. Vi kommer inte köpa något för sakens skull, men det är antagligen inte vårt sista boende vi kommer ha i livet. Vissa saker får man kanske kompromissa bort till förmån för något annat. Det kommer i alla fall bli spännande att leta på riktigt!

Lite inspiration från Pinterest…

emma3-700x933
aW1hZ2VzMDIuZmFzYWQuZXUvMzEzLzQwMDIxNS80OTAwMzMvaGlnaHJlcy8yODE3MTM5LmpwZ3cxMjAwaDBtcmVzaXplcjBzMGIwdA==086d5f477dd102812f37d982e72ab229
est-6Bildkällor: 1 Elle Decor, 2 Alexander White, 3 Trendenser, 4 SF Girl By Bay.

Kommentera

