Att läsa böcker

Jag har läst väldigt mycket i mitt liv. Fastnade tidigt i Harry Potter-böckerna och har väl läst hela serien sju gånger eller något. Sen jag började läsa och genom hela tonåren har jag plöjt bok efter bok men när jag började plugga försvann läslusten. Jag läser fortfarande mycket, men sällan skönlitteratur vilket är jättetråkigt.

Den senaste tiden känner jag att jag verkligen saknat den där känslan av att fastna i en bok och inte kunna släppa den. Varför inte läsa en bok på kvällen istället för att slötitta på något värdelöst TV-program? Nu när jag är hemma i Älvsjö över helgen har jag återupptagit Sagan om Ringen som jag började på för två år sedan. När jag var med pappa och farmor på Åland i tre veckor läste jag 600 sidor, till mitten av Sagan om de två tornen. Nu har jag läst klart den och börjat på Sagan om konungens återkomst. Gustav tycker jag är tokig som läser en så tjock bok (totalt 1200 sidor) men jag tänker inte ens på att det är jobbigt eller tar tid.

Älskar Tolkiens sätt att skriva. Det tar en stund att komma in i språket, men nu flyter det på hur bra som helst. Det är så himla skönt att jag hittat tillbaka till böckerna. I veckan ska jag gå till en antikbutik i Uppsala som säljer gamla böcker och leta upp lite klassiker. Det känns kul att ha böcker som både är läsvärda och fina att titta på. Satsar på att ha ett stort bibliotek någon gång i framtiden. IMG_2951

Kommentera

