En vintertröja

tröja2 tröja3

Nu är det exakt två månader sedan jag blev klar med den här tröjan, så tänkte att jag skulle passa på att skriva ett inlägg om den nu!

Som ni kanske minns så repade jag upp en tröja jag höll på med i höstas. Den blev inte som jag tänkt mig och passade inte alls. Garnet tvättades, torkades och nystades upp för att bli någonting annat.

Jag stickade den här tröjan till Andreas födelsedag förra året, och kände att jag ville ha en egen. Jag letade upp ett blått garn i en asfin nyans som jag köpte på scouternas julmarknad 2013 och började sticka från halsen, även om mönstret säger att man ska börja nedifrån. Det bästa med att börja sticka från halsen är att man kan prova tröjan på ett lite smidigare sätt under arbetets gång.

Garnet är i 100 % ull och jag använde stickor på 3,5 mm, vilket gjorde tyget väldigt tätt. Tröjan är alltså supervarm och lite stickig men det gör ingenting. Vissa är jättekänsliga för ull och jag är som tur är inte en av dem. Det hade kanske gått snabbare att sticka den på lite större stickor, men det blir inte alltid bäst när det går fort.

Har fått många fina komplimanger från folk som försiktigt frågat om jag stickat den själv. Kan stolt svara ja, för jag vet att jag tycker om den och att det jag gör blir bra.

2 reaktioner på ”En vintertröja

Kommentera

