Mycket nu

Två veckor av VFU:n är avklarade. Undervisar om Stormaktstiden, franska revolutionen och kartor. Så himla kul, men också otroligt energikrävande.

Med historian har det svåraste varit att känna mig säker på det jag försöker förmedla. Har läst in mig på båda arbetsområdena och det känns helt klart bättre nu när vi kommit en bit på vägen än när jag precis fått veta vad jag skulle göra. Geografin är jag mer säker på, eftersom jag har ett genuint nördigt intresse av ämnet. Speciellt kartor ligger mig varmt om hjärtat. Dessutom är det ett ganska konkret arbetsområde, så eleverna förstår rätt snabbt.

Det som tar mest energi av mig just nu är att jag hela tiden har 100 tankar i huvudet samtidigt. Nu ansvarar jag inte bara för min egen utbildning, utan ska försöka förmedla kunskap till andra. Jag måste planera tiden på ett vettigt sätt och under den tiden ska eleverna dessutom lära sig någonting. Förutom undervisningen och allt som hör till det så ska jag även börja söka jobb. När jag fått jobb får vi ett lånelöfte och då kan vi köpa en lägenhet. Sen ska min lägenhet säljas också…

När Posten ringde i veckan och frågade om jag ville jobba i sommar visste jag inte. Det skulle ju vara fantastiskt skönt att få en helt ledig sommar och kanske ägna den åt att läsa in mig på ämnen, planera arbetsområden och söka jobb om jag inte får något under våren. Å andra sidan är extra pengar en bra grej… Skulle höra av mig inom två veckor, så det är dags att sätta igång med att skriva personligt brev och skicka ut till skolor. Jag har aldrig sökt jobb, vet inte hur en intervju går till och det känns allmänt skitläskigt att ge mig in i det här. Men någon gång ska väl vara den första.

4 reaktioner på ”Mycket nu

  1. Hoppas det går ihop sig för dig! 🙂 Och det är inte så farligt att söka jobb, mest trist i längden mvh en som söker jämt. om det skulle va så att de behöver ngn på posten kanske du kan hojta! 🙂

    Gilla

    • Ska försöka se det positivt och att jag förhoppningsvis kommer få ett jobb snabbt. Har hört om flera som fått på första intervjun – det kan ju hända mig med!

      Gilla

Kommentera

