Ord att läsa en dålig dag

finaordHEJ! Saknar att blogga och tänkte satsa lite på den från och med nu! Vill först berätta om min sista dag på VFU:n, som var i fredags.

Under torsdagen hade jag hetsrättat prov och inlämningsuppgifter så att eleverna skulle få tillbaka dem under fredagen. Var stressad och trött i huvudet så jag sov dåligt. Hade ändå förhoppningar om att det skulle bli en bra dag, och jag hade rätt!

Alla klasser fick tillbaka sina prov och vi gick igenom svaren. Sen fick de göra utvärderingar som handlade om arbetsområdet, provet, mig som lärare och deras egna insatser. Efter det skrev jag på tavlan ”En bra lärare är…” och så fick de säga ord som beskriver en bra lärare. Första sjuan var extremt positiv och sa bara gulligull-saker, så jag frågade hur man ska göra när det är stökigt i klassen. ”SKICKA UT DEM!” oh well. Åttorna var också himla fina, vilket jag faktiskt blev lite förvånad över. Hade förväntat mig att det skulle vara svårast att göra ett bra intryck på dem, pubertala 14-åringar liksom. Men de sa så himla mycket fina saker och tyckte verkligen att det var tråkigt att jag skulle sluta. Jag avslutade lektionen med att säga att jag kommer tillbaka tre dagar i maj och vikarierar, då blev de glada!

Utvärderingarna jag fick in var väldigt bra. Både peppande och med bra konstruktiv kritik att ta med till nästa gång jag har de här arbetsområdena.Många skrev så himla mycket fint till mig också, och jag tror inte att de förstår själva hur mycket det gör för mig. Ska spara orden och ta fram en dålig dag.

Nu känner jag mig sjukt peppad på att söka jobb och få lära känna min egen klass. Det som känns sjukt jobbigt är att jag en dag kommer behöva stå på skolavslutningen i nian och säga hej då. Hur fan ska jag klara av det?! Kommer gråta livet ur mig! Var sorgsen efter fyra veckor. Tänk hur det blir efter tre eller fyra år! Undrar hur mina lärare kände när vi slutade nian…

2 reaktioner på ”Ord att läsa en dålig dag

  1. Så härligt att höra att det har gått så bra 😀 Tänk så fina de är egentligen, bakom allt det tuffa, trötta och stökiga som många lärare verkar se mer än personerna bakom den ytan. Hoppas du har en riktgt fin påskhelg 🙂

    Gilla

    • Ja men verkligen! Tror det har mycket att göra med ens egna inställning också. Om jag som lärare tycker det är kul att gå till lektionerna så blir ju eleverna gladare också, men om jag har en negativ inställning kan man ju inte förvänta sig att eleverna blir mer pepp. Rätt logiskt egentligen!
      Tack detsamma, Sandra! 🙂

      Gilla

Kommentera

