Ett lyckat litet experiment

citronkärnorFör några veckor sedan bakade jag och använde en citron som visade sig ha typ 100 kärnor i sig (måttlig överdrift). Jag satte några i jord, med hade ändå flera stycken över som jag gjorde ett litet experiment med. Tog lite bomull och la i ett glas. La kärnorna på bomullen, sprayade vatten på och satte en bit plastfolie över. Sen har jag spanat och väntat och hoppats på att det skulle bli något. När jag kom hem i måndags efter en vecka i Älvsjö hade två kärnor grott! Igår såg jag att ännu en hade fått en rot! Så himla kul!

Nu har jag flyttat över de två kärnorna som hade störst rötter till en kruka. Tror att de trivs bättre i jord. På lördag ska de få ett nytt hem, och agera inflyttningspresent.

Jag har testat att odla både citroner och apelsiner från kärna tidigare, men de har dött efter ett år eller två. Kan bero på att jag glömt vattna dem så att de torkat ut. Mamma har en citron som är några år gammal och har blivit en jättefin liten buske. Hoppas på att lyckas bättre den här omgången.

En reaktion på ”Ett lyckat litet experiment

  1. Aha! Då gror kärnor från citrusfrukter fortare som du har gjort. När man trycker ner dem i jord i en kruka tar det mycket längre innan de gror. Det lönar sig att experimentera. Man ska göra sina egna erfarenheter ibland, inte bara lyssna på andra… Fast det gäller ju inte när man är ung!

    Gilla

Kommentera

