Examensarbete – check!

Igår skickade jag in mitt examensarbete! Kände mig helt tom efter. Satt och stirrade en stund och Hanna upprepade mantrat ”Fyfan vad skönt!”, och jag kände mest att jag inte riktigt hade fattat det.

Sista inlämningen vid Uppsala Universitet. Det kändes faktiskt oväntat sorgligt. Hade trott att det skulle vara en enorm känsla av lättnad, och det kanske kommer. Men det kändes så konstigt att jag om två veckor kommer gå ut från Blåsenhus och troligtvis aldrig komma tillbaka. Att jag då lämnar min tid som student för åtminstone en väldigt lång tid framöver. Snart måste jag bli vuxen på riktigt, ta ansvar för andra än mig själv, och sluta använda könsord som titlar på mina inlämningsuppgifter.

Det för oss till själva examensarbetet. ”Penisar och könsöppningar – konstruktioner av kön och sexualitet i läroböcker i biologi 1955-2013”. En uppsats på 34 sidor, där två tredjedelar av texten har skrivits sedan i måndags. Jag jobbade i Bålsta några dagar förra veckan och det resulterade i en helt sjuk hets på slutet. Tyvärr hade jag använt en del tid till att leta upp material i samhällskunskapsböcker också, men jag fick stryka allt på grund av platsbrist. Väldigt skönt när jag hade bestämt mig för det faktiskt.

Hade sådan fruktansvärd ångest i tisdags över att jag inte skulle hinna klart. Det kändes så himla övermäktigt. Stressade ihop analysen och strök två avsnitt på slutet som jag hade tänkt ha med, till förmån för mitt eget välmående. När jag ordbajsat ihop diskussionen och läst igenom allt kände jag mig faktiskt lite imponerad av mig själv! Så mycket text, på så kort tid, och det hänger ihop! Typ i alla fall. Opponenten kanske säger någonting helt annat, men det kan jag ta. Har upprepat det Stefan sa i tisdags för att peppa i djupaste stressen: ”Tänk på alla idioter som klarat den här kursen!” och han har ju rätt. Jag har inte behövt läsa in mig (så mycket) på ny teori (genus och queer), och jag har språket med mig till skillnad från många andra…

Nu är det två veckor fram till uppsatsventileringar. Fram tills dess ska jag slappa, gå på teater med Emil, mamma och Tessan, träffa statsklassen, träffa Hanna & Therese, hänga med Felicia, gå på examensgasque, och åka till Boda Borg! Helgen efter ventileringen är det Summerburst och examensceremonin. Kommer gråta.

Kommentera

